E-szkolenie dla pracowników: „prezent” czy „kara”?

20 kwietnia 2020

Obecnie wiele firm stawia na szkolenie pracowników metodą e-learningu. Nie zawsze jednak tego typu kursy spotykają się z entuzjazmem osób korzystających z nich. Od czego zależy, w jaki sposób e-szkolenia są odbierane przez ich użytkowników?

Czas i miejsce

Jeśli pracownik słyszy: „Zrób to szkolenie w wolnej chwili”, to wiedz, że… ta chwila może nigdy nie nadejść. „Wciśnięcie” czasu na naukę pomiędzy poszczególne obowiązki jest trudne, a do tego taki sposób uczenia się jest zupełnie nieefektywny.

Dla zapewnienia najlepszych efektów oraz wrażeń z e-szkolenia warto zadbać o to, by pracownik miał zapewniony w harmonogramie czas na zapoznanie się z nim. Dodatkowym, sprzyjającym nauce, rozwiązaniem jest też umożliwienie danej osobie korzystanie z kursu w specjalnym miejscu, gdzie nie będzie rozpraszana przez innych (w przypadku, gdy dany pracownik wykonuje swoje obowiązki stacjonarnie).

Oczywiście, te wskazówki w wielu przypadkach mogą być trudne do zrealizowania. Często wygospodarowanie czasu na dłuższe szkolenie jest trudne lub nawet niemożliwe. Jednym z rozwiązań będącym odpowiedzią na ten problem jest tzw. „microlearning”, czyli szkolenie w postaci krótkich „porcji wiedzy”. Tego typu kursy są obecnie bardzo popularne, choć warto zaznaczyć, że nie we wszystkich przypadkach metoda ta jest dobrym pomysłem. Więcej o microlearningu, jego zaletach i wadach oraz zastosowaniu, możesz dowiedzieć się z jednego z naszych poprzednich artykułów.

Adekwatność

Bardzo istotnym, a być może nawet najważniejszym, czynnikiem, który przesądza o tym, czy pracownicy z chęcią będą uczestniczyć w szkoleniu, jest jego adekwatność. Co to oznacza? Kurs powinien być przede wszystkim dopasowany do rzeczywistości jego użytkowników, napotykanych przez nich na co dzień problemów i wyzwań.

Dla dorosłych osób ważne jest, by nabywana przez nich wiedza mogła zostać jak najszybciej zastosowana w praktyce. Pracownicy będą więc prawdopodobnie jak ognia unikać szkolenia przeteoretyzowanego i/lub przedstawiającego oderwane od (ich) rzeczywistości przykłady. 

Warto także zwrócić uwagę na to, że w obliczu szybkich zmian dzisiejszego świata dla wielu pracowników ważne jest pozostawanie „na czasie” w swojej branży. Z pewnością zatem szczególnie angażujący będzie kurs przedstawiający najświeższe (i oczywiście poprawne merytorycznie!) informacje z danej dziedziny.

Poziom trudności

Szkolenie powinno być na tyle trudne, by stanowić dla użytkownika wyzwanie intelektualne, ale zarazem na tyle proste, żeby mógł temu wyzwaniu podołać. Zbyt łatwe szkolenie nie zaangażuje pracownika, zaś zbyt wysoki poziom zadań może go sfrustrować i zniechęcić do dalszej nauki. Ta kwestia wiąże się także ze stosowanym w kursie języku – nie powinno się zarzucać użytkownika masą niezrozumiałych dla niego terminów.

Aby mieć pewność, że stopień trudności kursu będzie dopasowany do uczestników szkolenia, najlepiej jest po prostu sprawdzić wcześniej ich wyjściowy poziom wiedzy i umiejętności. Problematyczna może być sytuacja, gdy grupa docelowa prezentuje dość różnorodny stan znajomości danego tematu. Warto wtedy projektować szkolenie w taki sposób, by użytkownik mógł samodzielnie wybierać te zagadnienia, które chce zgłębić oraz pomijać takie kwestie, które są już dla niego jasne. Inną opcją jest przygotowanie pretestu będącego integralną częścią kursu, który zasugeruje uczestnikowi, z jakimi częściami szkolenia powinien się zapoznać.

Interaktywność

Nie ma sensu projektować szkolenia e-learningowego, które nie zawiera elementów aktywizujących, takich jak ćwiczenia i inne interakcje. To one właśnie są główną „mocą” elektronicznych kursów. Interaktywność pozwala angażować uczestnika i usprawnia proces nauki, m.in. umożliwiając utrwalanie wiedzy w trakcie ćwiczeń.

Trudno oczekiwać od pracownika, że z entuzjazmem podejdzie do kursu e-learningowego, które będzie wymagało od niego jedynie „klikania dalej” lub biernego oglądania materiałów wideo.

Forma

Pracownicy nie będą zachwyceni również takim e-szkoleniem, które będzie sprawiać wrażenie, że nie ma końca. Kurs powinien mieć zwięzłą formę oraz zawierać jasną informację  o czasie potrzebnym na jego przejście.

Na dobre wrażenia z e-szkolenia wpływa także jego atrakcyjna i nowoczesna postać. Nie można jednak popaść w przesadę. Kurs „naszpikowany” niepotrzebnymi grafikami, animacjami czy grywalizacją może być co prawda efektowny, lecz jednocześnie mało efektywny.

Podsumowując…

Można wyróżnić co najmniej kilka czynników, które wpływają na odbiór szkolenia przez pracowników. Oto ich zwięzłe podsumowanie:

Podobało Ci się? Podziel się:

Odwiedź nas na:

Kontakt

Jak możemy Ci pomóc?

Aneta - Brand Manager
tel. +48 601 663 500
atyrakowska@eduroom.edu.pl
Karolina - Helpdesk
tel. +48 690 159 889
kbujdasz@eduroom.edu.pl

15 + 15 =

Polityka ochrony danych osobowych

Właścicielem serwisu eduRoom jest: Centrum Doradztwa Gospodarczego Sp. z o.o.
Świlcza 145b, 36-072 Świlcza  |  NIP 813-33-33-609, KRS 0000179485

Regulamin Serwisu eduRoom