Zaprzyjaźnij się z e-learningiem – 10 pojęć na start

7 stycznia 2020
Zaczynasz swoją przygodę z e-learningiem? Chcesz zawodowo związać się z tworzeniem e-szkoleń? A może zastanawiasz się nad wdrożeniem e-learningu w swojej organizacji? Z pewnością poruszanie się po świecie edukacji zdalnej będzie dla Ciebie o wiele prostsze, jeśli poznasz kilka pojęć często używanych w tej branży. Oto lista 10 terminów, które według nas warto poznać na początek.

1. E-learning

Zestawienie rozpocznijmy od zdefiniowania samego „e-learningu”. Pojęcie to dla niektórych może wydawać się oczywiste, lecz dla części osób pozostaje dość niejasne. Najprościej mówiąc, e-learning to uczenie się i nauczanie realizowane z wykorzystaniem technologii informatycznych. Warto wiedzieć, że szkolenia takie mogą odbywać się nie tylko za pośrednictwem Internetu, ale również offline, np. z użyciem nośników CD. Jedną z największych zalet e-learningu jest to, że można korzystać z niego w dowolnym miejscu.

2. Blended learning (B-learning, szkolenia mieszane, szkolenia hybrydowe)

E-learning wcale nie musi stać w opozycji do nauczania tradycyjnego, zakładającego kontakt z prowadzącym „face-to-face”. Wręcz odwrotnie, metody te można z powodzeniem łączyć w celu zwiększenia efektywności szkolenia. Pojęciem „blended learning” określa się właśnie sytuację, w której jeden temat jest przekazywany kursantom za pomocą różnych metod. Przykładem może być przedstawienie zagadnień teoretycznych w postaci kursu online, a następnie zaproszenie uczestników do warsztatów praktycznych z trenerem.

3. Szkolenia asynchroniczne

Szkolenia e-learningowe mogą mieć postać synchroniczną bądź asynchroniczną. W przypadku kursu asynchronicznego uczeń nie musi utrzymywać kontaktu z trenerem, a z materiałami szkoleniowymi może zapoznać się w dowolnym czasie. Dzięki takiej formie kursu uczestnik ma możliwość uczenia się we własnym tempie i wygodnym dla siebie czasie. Niektóre osoby mogą mieć jednak w takim przypadku problem ze zmotywowaniem się do regularnej nauki oraz ukończenia szkolenia.

4. Szkolenia synchroniczne

Kurs synchroniczny wymaga, aby uczestnicy i trener uzyskali dostęp do szkolenia w tym samym czasie. Oznacza to, że np. wszystkie osoby chcące wziąć udział w kursie muszą zalogować się na platformie edukacyjnej w wyznaczonym przez nauczyciela momencie. Tempo szkolenia jest nadawane przez trenera, co jest z jednej strony motywujące, ale zarazem rygor czasowy może być dla niektórych osób problematyczny.

5. Webinarium (webinar)

Szkolenie synchroniczne może być realizowane za pomocą webinarium. Webinarium to pojęcie powstałe z połączenia słów web (sieć) oraz seminarium. Jest to zatem internetowe seminarium (lub wykład) prowadzone w sposób umożliwiający obustronną komunikację między nauczycielem a uczestnikami kursu.

6. MOOC

MOOC to skrót od angielskiego określenia, które po polsku brzmi: masowe otwarte kursy online. Jest to zatem rodzaj szkoleń e-learningowych, charakteryzujących się dostępnością dla (z założenia) nieograniczonej liczby uczestników. Co więcej, uczestnictwo w takich kursach jest całkowicie bezpłatne, choć zdarza się, że za otrzymanie certyfikatu należy uiścić opłatę.

7. Platforma e-learningowa

Platforma e-learningowa jest narzędziem wspomagającym proces nauczania online. Mówiąc uproszczonym językiem jest to system komputerowy, dzięki któremu można tworzyć i przeprowadzać kursy internetowe oraz korzystać z nich. Platforma taka może posiadać wiele dodatkowych funkcjonalności, np. pocztę czy forum.

8. LMS

LMS oznacza dokładnie Learning Management System, czyli System Zarządzania Nauczaniem. Jest to jeden z systemów e-learningowych. LMS pozwala na udostępnianie kursów online użytkownikom, a także administrowanie szkoleniami i śledzenie postępów poszczególnych osób.

9. SCORM

Rozwinięcie skrótu SCORM to dosłownie Shareable Content Object Reference Model. Ta skomplikowana nazwa oznacza szeroko stosowany zbiór standardów określających komunikację między materiałami szkoleniowymi a LMS. Nasze kursy są zgodne z tymi standardami, a więc cechują się kompatybilnością z każdą platformą, która obsługuje SCORM!

10. Grywalizacja (gamifikacja)

Grywalizacja oznacza wykorzystywanie mechanizmów typowych dla gier poza kontekstem gier. Przykłady zastosowania grywalizacji w e-learningu to: zbieranie punktów w trakcie szkolenia, zdobywanie trofeów, przechodzenie na kolejne poziomy w wyniku postępu w nauce. Po co stosować takie elementy w kursach? Nie da się ukryć, że mało co wciąga tak bardzo, jak właśnie gry komputerowe. Szkoleniowcy, obserwując to zjawisko, postanowili zainspirować się grami i wykorzystać leżące w nich mechanizmy w celu zwiększenia zaangażowania uczestników kursów. To bardzo popularny trend, więc z pewnością warto go znać!

Mamy nadzieję, że udało nam się nieco rozjaśnić Ci zagadnienie e-learningu. A jeśli zależy Ci na dalszym zgłębianiu wiedzy w tym zakresie, zachęcamy do śledzenia naszego bloga!owadzać kursy internetowe oraz korzystać z nich. Platforma taka może posiadać wiele dodatkowych funkcjonalności, np. pocztę czy forum.

Podobało Ci się? Podziel się:

Odwiedź nas na:

Kontakt

Jak możemy Ci pomóc?

Aneta - Brand Manager
tel. +48 601 663 500
atyrakowska@eduroom.edu.pl
Karolina - Helpdesk
tel. +48 690 159 889
kbujdasz@eduroom.edu.pl

15 + 11 =

Polityka ochrony danych osobowych

Właścicielem serwisu eduRoom jest: Centrum Doradztwa Gospodarczego Sp. z o.o.
Świlcza 145b, 36-072 Świlcza  |  NIP 813-33-33-609, KRS 0000179485

Regulamin Serwisu eduRoom