Umiejętności przyszłości

2 marca 2020

Czy umiejętności, które obecnie trenujesz będą potrzebne Ci za 5 lat? A za 10 lub 20? Jak sądzisz, w jaki sposób się rozwijać, by być spokojnym o swoją przyszłość? Podpowiadamy!

Świat ciągle się zmienia i określenie umiejętności, które zapewnią pracownikom zatrudnienie (i ich pracodawcom pożądane rezultaty) może być trudne.  Warto zwrócić uwagę na to, że:

  • w przyszłości część zawodów „przejmą” roboty i możliwe, że wiele z nabytych przez nas umiejętności okaże się po prostu nieprzydatna;
  • rozwój technologiczny i globalne zmiany ciągle postępują, w związku z czym prawdopodobnie na rynku pracy jutra pojawią się zawody, które jeszcze nie istnieją i nie wiadomo jeszcze dokładnie, jakie umiejętności będą potrzebne do ich wykonywania.

Da się jednak z dużym prawdopodobieństwem określić takie umiejętności pracowników, jakich technologia tak szybko nie zastąpi oraz które będą przydatne na wielu stanowiskach.

Oto kilka z nich.

Umiejętności interpersonalne

Sztuczna inteligencja już na tym etapie potrafi wiele, a naukowcy i inżynierowie pracują nad robotami specjalnie przeznaczonymi do interakcji z ludźmi. Raczej pewne jest jednak to, że jeszcze przez długi czas żaden robot nie będzie potrafił nawiązywać relacji tak dobrze, jak robi to człowiek.

O jakie umiejętności konkretnie chodzi? Są to przede wszystkim: komunikowanie się w sposób jasny i zrozumiały, prowadzenie negocjacji, perswazja, współpraca z innymi oraz kierowanie zespołem.

Warto pamiętać także o tym, że umiejętności komunikacyjne to nie tylko porozumiewanie się „face-to-face”, ale również kontaktowanie się na odległość. Co więcej, bardzo ważne jest i (prawdopodobnie) będzie odnajdywanie się w międzynarodowych zespołach.

Kreatywność i umiejętność rozwiązywania problemów

Mówi się, że szkoła zabija kreatywność. Jeśli to prawda, to informacja ta powinna bardzo niepokoić, gdyż tworzenie kreatywnych koncepcji to jedna z najważniejszych umiejętności, które są i będą potrzebne na wielu stanowiskach pracy.

Pracownik przyszłości powinien być przygotowany do opracowywania nowatorskich rozwiązań oraz rozwiazywania problemów w nietypowy sposób. Przydatna będzie mu do tego nie tylko kreatywność, ale również umiejętność logicznego i krytycznego myślenia.

Umiejętność wyszukiwania i analizowania informacji

Już dzisiaj mamy dostęp do niemal niezliczonej liczby informacji, a przecież ich suma ciągle rośnie. „Przekopanie” się przez nie i znalezienie wartościowych danych to nie lada wyzwanie. W przyszłości z pewnością będą cenieni Ci, którzy będą potrafili informacje selekcjonować, a także analizować i wyciągać z nich głębsze wnioski.

Programowanie i projektowanie nowych technologii

Mówi się, że nawet tak poszukiwany dziś zawód, jakim jest programista, może zostać w przyszłości zastąpiony przez roboty. Póki co jednak zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie ciągle rośnie i szybko się to nie zmieni.

Programowanie pozostanie ważną umiejętnością jeszcze przez długi czas, podobnie jak projektowanie nowych technologii. Nie można jednak zapominać, że w tej branży wyjątkowo ważne jest podążanie za najnowszymi trendami. Ci, którzy nie będą potrafili pozostawać „na czasie” mogą w przyszłości napotkać problemy ze znalezieniem zatrudnienia.

Umiejętność uczenia się… i nauczania

Jedno jest pewne: świat będzie się zmieniał i to szybko, a wraz z nim wymagania na rynku pracy. Z pewnością zatem wygrają na tym te osoby, które… po prostu będą potrafiły sprawnie nauczyć się nowych umiejętności.

Oczywiście nie chodzi tu tylko o bezmyślne „wkuwanie na pamięć”, ale przede wszystkim rozumienie tematu, tworzenie sieci powiązań między różnymi pojęciami i zagadnieniami oraz wykorzystywanie wiedzy i umiejętności w praktyce.

Warto także zwrócić uwagę na to, że skoro nabywanie nowych umiejętności będzie ważne, z pewnością skorzystają na tym osoby potrafiące wiedzę przekazywać.

 

Każdą z opisanych powyżej umiejętności można, w większym lub mniejszym stopniu, wypracować. Co więcej, ich uczenie się i nauczanie można także wspierać e-learningiem. Zobacz fragment szkolenia, które przygotowaliśmy, aby wspierać szkoły w kształtowaniu u uczniów umiejętności uczenia się.

A jeśli interesuje Cię tematyka umiejętności przyszłości i chcesz poszerzyć swoją wiedzę na ten temat, możesz odwiedzić źródła, na których bazowaliśmy tworząc ten artykuł:

Will robots take my job?

Umiejętności 2030

The future of jobs

 

Podobało Ci się? Podziel się:

Odwiedź nas na:

Kontakt

Jak możemy Ci pomóc?

Aneta - Brand Manager
tel. +48 601 663 500
atyrakowska@eduroom.edu.pl
Karolina - Helpdesk
tel. +48 690 159 889
kbujdasz@eduroom.edu.pl

15 + 6 =

Polityka ochrony danych osobowych

Właścicielem serwisu eduRoom jest: Centrum Doradztwa Gospodarczego Sp. z o.o.
Świlcza 145b, 36-072 Świlcza  |  NIP 813-33-33-609, KRS 0000179485

Regulamin Serwisu eduRoom