Interaktywne wideo rządzi!

17 lutego 2020

Uczestniczysz w szkoleniu dotyczącym przeprowadzania pierwszej pomocy. Twoim oczom ukazuje się wideo, na którym nieznajoma osoba traci przytomność i upada na ziemię. Film zatrzymuje się, a Ty musisz wybrać z podanych opcji najwłaściwsze zachowanie. Czy podejmiesz właściwą decyzję?

Co sądzisz o takiej formie szkolenia? Czy interaktywne wideo to dobry sposób na zdobycie nowych umiejętności? Przyjrzyjmy się tej metodzie.

Interaktywne wideo jest wszędzie…

… i cieszy się coraz większą popularnością. Trend ten pojawia się m.in. w grach komputerowych, gdzie użytkownik w trakcie rozgrywki podejmuje decyzje wpływające na jej przebieg. Taki zabieg zaczął być również wykorzystywany w serialach i filmach. Jedna z największych platform VOD, Netflix, udostępniła swoim subskrybentom już co najmniej kilka interaktywnych tytułów i zapowiada kolejne, a to oznacza, że… interaktywne wideo cieszy się zainteresowaniem!

Ta forma nie jest także obca w świecie szkoleń. Jednym z chyba najlepszych przykładów jej zastosowania jest interaktywny film Lifesaver, uczący zasad udzielania pierwszej pomocy. Biorąc udział w tym szkoleniu, uczestnik dokonuje decyzji (wybór jest ograniczony czasowo do 5 sekund!) i otrzymuje feedback, dzięki czemu może na własnych błędach nauczyć się kolejnych kroków pomocy przedmedycznej.

Lifesaver to oczywiście tylko jeden z przykładów tego typu szkoleń. W istocie uczenie się w oparciu o interaktywne wideo jest wymieniane jako jeden z e-learningowych trendów 2019 roku. Faktycznie, jest to ciekawe rozwiązanie, które eliminuje główny problem związany z uczeniem się w oparciu o klasyczne wideo – bierność użytkownika.

Czy interaktywne wideo to dobry pomysł na szkolenie?

Warto zastanowić się, czy interaktywne wideo jest naprawdę skutecznym rozwiązaniem, czy może jest to tylko chwilowa moda w świecie e-learningu.

Na pierwszy rzut oka metoda ta wydaje się przede wszystkim atrakcyjna dla użytkownika. Czy jest równie efektywna? Przyjrzyjmy się głównym zaletom tej formy nauki:

  • Jest angażująca: realistyczność sytuacji oraz pozwolenie użytkownikowi na interakcję z materiałem sprawiają, że osoba angażuje się w szkolenie w większym stopniu niż w przypadku bardziej biernych form nauki.
  • Utrzymuje uwagę użytkownika na dłużej: interaktywne wideo motywuje do skupienia uwagi, szczególnie jeśli czas na zareagowanie przez użytkownika w niektórych momentach jest ograniczony. Oczywiście uczestnicy koncentrują się również w największym stopniu wtedy, gdy historia opowiedziana w filmiku jest po prostu ciekawa.
  • Pozwala uczyć się na podstawie realistycznych przykładów: wideo pozwala na bardzo realistyczne przedstawienie sytuacji, w której użytkownik może się znaleźć, np. podczas swojej pracy.
  • Nauka odbywa się w podobnych warunkach, w jakich wiedza będzie używana: uczestnicząc w takiej formie szkolenia uczestnik może poznać kolejne kroki wykonywania określonej aktywności, w sposób niemal identyczny, jak wygląda to w rzeczywistości. Sprawia to, że informacje są lepiej przyswajane, a następnie sprawniej przypominane.
  • „Zmusza do myślenia”: użytkownik musi dokonywać wyborów i/lub podejmować inne aktywności. Nie ma tu miejsca na bierne oglądanie! Efekt? Osoba pozostaje skoncentrowana, a informacje są przez nią lepiej zapamiętywane.
  • Nadaje się do użycia na urządzeniach mobilnych: zazwyczaj takie wideo bez problemu działa na urządzeniach mobilnych, np. smartfonach.

Przedstawione argumenty jasno wskazują, że interaktywne wideo może być bardzo efektywną metodą nauczania. Zastanówmy się jednak, czy forma ta ma jakieś wady…

Minusy  interaktywnych wideo:

  • Zazwyczaj wiąże się z dużym nakładem finansowym i czasowym: udział aktorów, nagranie dobrej jakości wideo, montaż, dodanie interaktywności, a także zaplanowanie scenariusza szkolenia o większej złożoności… to wszystko wymaga czasu, a także odpowiednich środków finansowych.
  • Nie każdy temat można zaprezentować w ten sposób: oczywiście, jak to z każdą metodą, interaktywne wideo nie nadaje się „do wszystkiego”. Są tematy, których przedstawienie w takiej formie jest po prostu nieefektywne.

Jak widać, korzystanie z tej metody to często spora inwestycja, warto więc wcześniej dobrze się zastanowić, czy na pewno spełnia ona nasze potrzeby szkoleniowe.

Czego można uczyć korzystając z tej formy?

Interaktywne wideo z pewnością można użyć do prezentacji wielu tematów. Oto kilka rodzajów zagadnień, które warto przedstawić za pomocą tej metody:

  1. Umiejętności interpersonalne (np. stosowanie asertywnych technik podczas rozmowy)
  2. Obsługa klienta (np. odpowiadanie na zarzuty niezadowolonego klienta)
  3. Procedury i etapy postępowania w określonych sytuacjach (np. rozmowa oceniająca pracownika, pomoc przedmedyczna)
  4. Sprzedaż i szkolenia produktowe (np. prowadzenie rozmowy telefonicznej z klientem na temat nowego produktu)
  5. Praktyczne używanie języków obcych (np. rozmowa z zagranicznym klientem)
  6. Praktyczne rozumienie regulacji prawnych (np. udzielanie informacji klientowi)
  7. Zmiana postaw (np. reagowanie na przemoc)

 

Czy interaktywne wideo Cię zainteresowało? Jeśli chcesz zobaczyć więcej przykładów jego wykorzystania, to zapraszamy do zapoznania się z naszą propozycją urozmaicenia szkolenia za pomocą wideo.

Podobało Ci się? Podziel się:

Odwiedź nas na:

Kontakt

Jak możemy Ci pomóc?

Aneta - Brand Manager
tel. +48 601 663 500
atyrakowska@eduroom.edu.pl
Karolina - Helpdesk
tel. +48 690 159 889
kbujdasz@eduroom.edu.pl

4 + 1 =

Polityka ochrony danych osobowych

Właścicielem serwisu eduRoom jest: Centrum Doradztwa Gospodarczego Sp. z o.o.
Świlcza 145b, 36-072 Świlcza  |  NIP 813-33-33-609, KRS 0000179485

Regulamin Serwisu eduRoom