Umiejętności przyszłości
Czy umiejętności, które obecnie trenujesz będą potrzebne Ci za 5 lat? A za 10 lub 20? Jak sądzisz, w jaki sposób się rozwijać, by być spokojnym o swoją przyszłość? Podpowiadamy!
Świat ciągle się zmienia i określenie umiejętności, które zapewnią pracownikom zatrudnienie (i ich pracodawcom pożądane rezultaty) może być trudne. Warto zwrócić uwagę na to, że:
- w przyszłości część zawodów „przejmą” roboty i możliwe, że wiele z nabytych przez nas umiejętności okaże się po prostu nieprzydatna;
- rozwój technologiczny i globalne zmiany ciągle postępują, w związku z czym prawdopodobnie na rynku pracy jutra pojawią się zawody, które jeszcze nie istnieją i nie wiadomo jeszcze dokładnie, jakie umiejętności będą potrzebne do ich wykonywania.
Da się jednak z dużym prawdopodobieństwem określić takie umiejętności pracowników, jakich technologia tak szybko nie zastąpi oraz które będą przydatne na wielu stanowiskach.
Oto kilka z nich.
Umiejętności interpersonalne
Sztuczna inteligencja już na tym etapie potrafi wiele, a naukowcy i inżynierowie pracują nad robotami specjalnie przeznaczonymi do interakcji z ludźmi. Raczej pewne jest jednak to, że jeszcze przez długi czas żaden robot nie będzie potrafił nawiązywać relacji tak dobrze, jak robi to człowiek.
O jakie umiejętności konkretnie chodzi? Są to przede wszystkim: komunikowanie się w sposób jasny i zrozumiały, prowadzenie negocjacji, perswazja, współpraca z innymi oraz kierowanie zespołem.
Warto pamiętać także o tym, że umiejętności komunikacyjne to nie tylko porozumiewanie się „face-to-face”, ale również kontaktowanie się na odległość. Co więcej, bardzo ważne jest i (prawdopodobnie) będzie odnajdywanie się w międzynarodowych zespołach.
Kreatywność i umiejętność rozwiązywania problemów
Mówi się, że szkoła zabija kreatywność. Jeśli to prawda, to informacja ta powinna bardzo niepokoić, gdyż tworzenie kreatywnych koncepcji to jedna z najważniejszych umiejętności, które są i będą potrzebne na wielu stanowiskach pracy.
Pracownik przyszłości powinien być przygotowany do opracowywania nowatorskich rozwiązań oraz rozwiazywania problemów w nietypowy sposób. Przydatna będzie mu do tego nie tylko kreatywność, ale również umiejętność logicznego i krytycznego myślenia.
Umiejętność wyszukiwania i analizowania informacji
Już dzisiaj mamy dostęp do niemal niezliczonej liczby informacji, a przecież ich suma ciągle rośnie. „Przekopanie” się przez nie i znalezienie wartościowych danych to nie lada wyzwanie. W przyszłości z pewnością będą cenieni Ci, którzy będą potrafili informacje selekcjonować, a także analizować i wyciągać z nich głębsze wnioski.
Programowanie i projektowanie nowych technologii
Mówi się, że nawet tak poszukiwany dziś zawód, jakim jest programista, może zostać w przyszłości zastąpiony przez roboty. Póki co jednak zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie ciągle rośnie i szybko się to nie zmieni.
Programowanie pozostanie ważną umiejętnością jeszcze przez długi czas, podobnie jak projektowanie nowych technologii. Nie można jednak zapominać, że w tej branży wyjątkowo ważne jest podążanie za najnowszymi trendami. Ci, którzy nie będą potrafili pozostawać „na czasie” mogą w przyszłości napotkać problemy ze znalezieniem zatrudnienia.
Umiejętność uczenia się…i nauczania
Jedno jest pewne: świat będzie się zmieniał i to szybko, a wraz z nim wymagania na rynku pracy. Z pewnością zatem wygrają na tym te osoby, które… po prostu będą potrafiły sprawnie nauczyć się nowych umiejętności.
Oczywiście nie chodzi tu tylko o bezmyślne „wkuwanie na pamięć”, ale przede wszystkim rozumienie tematu, tworzenie sieci powiązań między różnymi pojęciami i zagadnieniami oraz wykorzystywanie wiedzy i umiejętności w praktyce.
Warto także zwrócić uwagę na to, że skoro nabywanie nowych umiejętności będzie ważne, z pewnością skorzystają na tym osoby potrafiące wiedzę przekazywać.
Każdą z opisanych powyżej umiejętności można, w większym lub mniejszym stopniu, wypracować. Co więcej, ich uczenie się i nauczanie można także wspierać e-learningiem. Zobacz fragment szkolenia, które przygotowaliśmy, aby wspierać szkoły w kształtowaniu u uczniów umiejętności uczenia się.
A jeśli interesuje Cię tematyka umiejętności przyszłości i chcesz poszerzyć swoją wiedzę na ten temat, możesz odwiedzić źródła, na których bazowaliśmy tworząc ten artykuł:
Podobało Ci się? Podziel się:
Odwiedź nas na:
Kontakt
Brand Manager - Aneta
atyrakowska@eduroom.edu.pl
Helpdesk - Karolina
helpdesk@eduroom.edu.pl
Właścicielem serwisu eduRoom jest: Centrum Doradztwa Gospodarczego Sp. z o.o.
Świlcza 145b, 36-072 Świlcza | NIP 813-33-33-609, KRS 0000179485
Polityka ochrony danych