Badania użyteczności w e-learningu

6 listopada 2023

Obecnie coraz większą wagę przykłada się do tzw. doświadczenia użytkownika. Jednym ze sposobów, aby zadbać o to doświadczenie, jest przeprowadzenie badań użyteczności na gotowym produkcie. Czy warto robić to w przypadku e-learningu?

W dzisiejszych czasach e-learning stał się częstym elementem edukacji i szkoleń. Wspomaga rozwijanie umiejętności i zdobywanie wiedzy w wygodny i dostępny sposób. Jednak aby e-learning był efektywny, musi nie tylko posiadać treść adekwatną do potrzeb użytkownika, ale także być intuicyjny i przyjazny dla użytkowników.

Nawet najlepszy Instructional Designer nie jest w stanie przewidzieć wszystkich reakcji i oczekiwań uczestników kursu. Zbadanie potrzeb grupy docelowej w fazie koncepcyjnej to jeden z ważnych elementów produkcji szkolenia. Nie mniej ważne są jednak testy przeprowadzane na gotowej wersji kursu, w tym również testy użyteczności. A czym właściwie one są?

Testy użyteczności to metoda oceny interakcji użytkownika z produktem, usługą lub interfejsem – w naszym przypadku z kursem online. Testy takie wykonujemy po to, aby zrozumieć, jakie trudności mogą napotkać użytkownicy podczas korzystania z naszego produktu. Testy użyteczności pozwalają nam sprawdzić, jakie elementy szkolenia sprawiają uczestnikom problemy, wzbudzają w nich frustrację lub zniechęcają ich do kontynuowania kursu, a jakie – wręcz przeciwnie – podobają im się i zwiększają ich zaangażowanie.

Co ważne, przeprowadzenie tego typu testów wcale nie musi się wiązać z dużymi nakładami czasowymi i finansowymi. Jak pokazują badania, wystarczy przeprowadzić testy użyteczności z udziałem 5 osób, aby zidentyfikować około 80% lub więcej błędów związanych z użytecznością! Co więcej, badania takie zazwyczaj można przeprowadzić zdalnie, np. dzięki aplikacjom wideokonferencyjnym, które pozwalają na udostępnianie widoku z ekranu.

Podczas testów użyteczności, uczestnicy badania są proszeni o wykonywanie określonych zadań, zgodnie z przygotowanym scenariuszem. Jednocześnie są obserwowani i pytani o swoje odczucia, opinie i trudności. Wyniki testów użyteczności pomagają nam – twórcom kursów online – poprawić interfejs szkolenia, wyeliminować błędy i tworzyć kursy, które po prostu użytkownicy przechodzą z przyjemnością.

Przeprowadzając badania użyteczności na naszych kursach, wypracowaliśmy kilka ważnych wniosków, którymi dzielimy się z Tobą poniżej.

  1. Czas kursu

Czas trwania kursu, podany w jego opisie, powinien być adekwatny do tego, który faktycznie uczestnicy średnio na niego poświęcają. Niedoszacowanie tego czasu może prowadzić do frustracji wśród użytkowników, i to często większej niż przeszacowanie go. Użytkownicy e-learningu to często osoby dorosłe, które uczestniczą w kursach w trakcie przerw między obowiązkami. Stąd też, jeśli uczestnik musi poświęcić kursowi więcej czasu niż zakładał, to może po prostu nie zdążyć go ukończyć lub być zmuszony do zaniedbania innych swoich zadań.

  1. Testy

Ważnym aspektem są także testy sprawdzające w kursach. Nasze badania wykazały, że należy uważać, aby nie przesadzić z ich liczbą. Zbyt duża liczba testów może zaniepokoić uczestników lub zniechęcić ich do udziału w kursie. Ważne jest również, aby reguły dotyczące testów zostały jasno opisane, włączając w to zasady zaliczenia, formę testu i liczbę pytań.

  1. Opis kursu

Przygotowanie odpowiedniego opisu kursu i wprowadzenia do niego to zadanie trudniejsze niż może się początkowo wydawać. Zgodnie z naszymi obserwacjami, opis powinien być krótki, zwięzły, konkretny i pozbawiony niejasnych stwierdzeń. Jednakże jednocześnie musi wyczerpująco opisywać różne kwestie, które nurtują kursantów. Badania użyteczności pomagają zidentyfikować, jakich informacji brakuje użytkownikom, a które można pominąć.

  1. „Ścieżka” kursu

Kolejny istotny wniosek dotyczy „ścieżki” kursu. Kolejność przechodzenia przez kolejne elementy szkolenia powinna jasno wynikać z jego graficznej struktury, a nie tylko opisu. Kurs powinien niejako sam „prowadzić” uczestnika. Taki efekt można uzyskać np. poprzez odpowiednie ułożenie elementów, wygląd interfejsu, stopniowe odblokowywanie kolejnych lekcji. Dzięki badaniom użyteczności można zoptymalizować nawigację i upewnić się, że uczestnicy nie „zgubią się” w trakcie kursu.

  1. Rola grafiki

Ciekawym wnioskiem z naszych testów jest to, że dla użytkowników obraz jest często ważniejszy niż słowo. Jeśli grafika czy ułożenie elementów jest niespójna z poleceniem, to uczestnicy są bardziej skłonni ufać obrazowi. Dzięki badaniom użyteczności możemy np. sprawdzić, w których momentach użytkownicy próbują kliknąć elementy nieaktywne lub odwrotnie – pomijają aktywne przyciski.

  1. Załączniki

W szkoleniach online często pojawiają się załączniki. Koniecznie należy sprawdzić, czy są one dostępne dla różnych użytkowników w takiej samej lub podobnej jakości, zwłaszcza jeśli uczestnicy korzystają z różnych programów. Dbałość o dostępność załączników wpływa na lepsze doświadczenie uczestników.

Podsumowanie

Wnioski z przeprowadzonych badań użyteczności w e-learningu pozwalają nam tworzyć kursy, które są bardziej efektywne i przyjazne dla użytkowników. Dzięki nim możemy poznać perspektywę osób po drugiej stronie ekranu i dostosować kursy do ich potrzeb. To krok w kierunku uczynienia e-learningu bardziej dostępnym i atrakcyjnym dla uczących się osób. Dlatego też badania użyteczności stanowią kluczowy element procesu projektowania kursów online.

A jeśli potrzebujesz efektywnego, angażującego i intuicyjnego kursu, który Twoi pracownicy przejdą z przyjemnością – skontaktuj się z nami! Chętnie przygotujemy atrakcyjne szkolenie e-learningowe, wpasowujące się w Twoje oczekiwania.

Podobało Ci się? Podziel się:

Odwiedź nas na:

Kontakt

Jak możemy Ci pomóc?

Brand Manager - Aneta
atyrakowska@eduroom.edu.pl

Helpdesk - Karolina
helpdesk@eduroom.edu.pl

Właścicielem serwisu eduRoom jest: Centrum Doradztwa Gospodarczego Sp. z o.o.
Świlcza 145b, 36-072 Świlcza  |  NIP 813-33-33-609, KRS 0000179485

Polityka ochrony danych