Jak uczyć pokolenie Z?

12 czerwca 2023

Jak śpiewa klasyk „Każde pokolenie ma własny czas”… ale też własne preferencje dotyczące uczenia się i edukacji. Jakiego podejścia do nauczania oczekują od nauczycieli i wykładowców dzisiejsi uczniowie i studenci? W tym artykule piszemy o 10 najważniejszych zasadach.

 

Pokolenie Z, czyli osoby urodzone w latach 1995-2012, charakteryzuje się specyficznymi cechami, które powinien uwzględnić w nauczaniu każdy nauczyciel i wykładowca. Wiedza o preferencjach i potrzebach tych osób pozwala planować zajęcia tak, aby angażować uwagę młodzieży oraz wspierać jej rozwój. Oto kilka praktycznych wskazówek dotyczących uczenia pokolenia Z.

    1. Wykorzystuj nowe technologie. Pokolenie Z to „cyfrowi tubylcy”, świat Internetu i urządzeń mobilnych to ich „ziemia ojczysta”. Podczas zajęć warto więc korzystać z nowoczesnych narzędzi do nauki, takich jak platformy e-learningowe i social media, a także inspirować się ulubionymi aplikacjami młodzieży (TikTok, Instagram, YouTube).

    Oto praktyczny przykład: zbierz pytania od swoich uczniów lub studentów na temat związany z zajęciami (np. poprzez anonimową ankietę dostępną online). Następnie nagraj krótkie filmiki – w każdym z nich odpowiedz na jedno pytanie. Oto przykład krótkiego filmu edukacyjnego, którym możesz się zainspirować: Trzymam kciuki! – Jak po angielsku? | Po Cudzemu Krótko #6.

    2. Korzystaj z grafik, zdjęć i krótkich filmów. Pokolenie Z preferuje komunikację za pomocą obrazów. Wykorzystuj grafiki, ilustracje oraz krótkie materiały wideo, aby zilustrować omawiane tematy i przyciągnąć uwagę uczniów. To pozwoli im także lepiej przyswoić prezentowane treści.

    3. Stosuj różne formy nauczania. Zróżnicowane podejście do nauczania jest kluczem do angażowania pokolenia Z. Wykorzystuj różnorodne formy, takie jak filmy, gry, zadania i projekty, aby urozmaicić proces edukacyjny. Opowiadaj historie, stosuj storytelling i zachęcaj studentów do dzielenia się własnymi doświadczeniami. Korzystaj z nowych metod, eksperymentuj, podejmuj ryzyko – studenci docenią nowość i różnorodność.

    4. Dziel treści na krótkie fragmenty. Pokolenie Z ma trudności z dłuższą koncentracją i jest rozpraszane przez wiele bodźców, takich jak powiadomienia z telefonu. Pomożesz im w przyswajaniu wiedzy, jeśli podzielisz materiał na krótkie fragmenty. Informuj również o przewidywanym czasie trwania danej aktywności czy zadania.

    5. Planuj praktyczne projekty i zadania. Pokolenie Z preferuje naukę przez doświadczenie. Planuj zatem projekty i zadania, które pozwolą tym osobom zastosować zdobytą wiedzę w praktyce. Staraj się bazować na dotychczasowym doświadczeniu i wiedzy swoich uczniów.

    6. Rozwijaj umiejętności komunikacji i współpracy. Pokolenie Z to osoby, które mają za sobą doświadczenie nauki zdalnej i izolacji z tym związanej. Do tego dokłada się długi czas spędzany przez te osoby w Internecie, i w rezultacie dzisiejsi studenci i uczniowie mogą mieć trudności z komunikacją werbalną i nawiązywaniem kontaktów interpersonalnych w świecie rzeczywistym. Dlatego warto stosować różne metody, takie jak zajęcia warsztatowe i dyskusje , aby rozwijać te umiejętności.

    7. Przygotowuj do pracy w zespole międzynarodowym. Pokolenie Z to osoby, które bardziej niż ich poprzednicy są przystosowane do współczesnego rynku globalnego. Miej na uwadze, że wielu z Twoich uczniów i studentów będzie w przyszłości pracować zdalnie, z osobami z różnych części świata. Ucząc pokolenie Z, warto kłaść nacisk na umiejętności międzykulturowe i te związane z pracą zdalną.

    8. Ucz, jak wybierać wiarygodne źródła informacji. „Zetki” mają dostęp do ogromnej ilości wiedzy poprzez Internet, z czego doskonale zdają sobie sprawę, i co będą prawdopodobnie wykorzystywać w pracy. Warto uczyć te osoby, jak rozpoznawać wiarygodne źródła i jak odnajdywać się w gąszczu informacji. Wspieraj ich w krytycznym myśleniu i rozwijaniu umiejętności filtrowania danych.

    9. Podawaj jasne instrukcje. Pokolenie Z preferuje jasne i konkretne instrukcje. Kiedy tworzysz polecenia i zadania, sprecyzuj wymogi, na przykład te dotyczące liczby słów czy struktury wypracowania.

    10. Pokaż związek z przyszłością. Przedstawiciele pokolenia Z bardziej niż osoby reprezentujące poprzednie pokolenia skupiają się na praktycznych umiejętnościach i potrzebują widzieć związek między tym, czego się uczą, a ich przyszłą karierą. Prowadząc zajęcia staraj się więc nawiązywać do zastosowania wiedzy i umiejętności w życiu zawodowym. Jednocześnie podkreślaj, że rynek pracy dynamicznie się zmienia i w przyszłości cenne będą przede wszystkim umiejętności adaptacji i elastyczności.

    Kiedy uczysz pokolenie Z, nie zapominaj o ich charakterystycznych cechach, przeżyciach, problemach i potrzebach. Jak stwierdził jeszcze na początku XX wieku John Dewey, amerykański filozof i pedagog, „Nie możesz uczyć dzisiaj w taki sam sposób, jak robiłeś/robiłaś to wczoraj, jeśli chcesz przygotować uczniów na jutro”.

    A jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat uczenia dzisiejszych studentów, w szczególności za pomocą narzędzi online, skontaktuj się z nami! Prowadzimy zamknięte szkolenia wewnętrze z synchronicznych i asynchronicznych metod nauki zdalnej.

    Podobało Ci się? Podziel się:

    Odwiedź nas na:

    Kontakt

    Jak możemy Ci pomóc?

    Brand Manager - Aneta
    atyrakowska@eduroom.edu.pl

    Helpdesk - Karolina
    helpdesk@eduroom.edu.pl

    Właścicielem serwisu eduRoom jest: Centrum Doradztwa Gospodarczego Sp. z o.o.
    Świlcza 145b, 36-072 Świlcza  |  NIP 813-33-33-609, KRS 0000179485

    Polityka ochrony danych