„Gotowe, z półki” czy „szyte na miarę” – jakie szkolenie wybrać?

4 maja 2020

Wyobraź sobie, że potrzebujesz zaopatrzyć się w nowe ubranie. Jak postąpisz: czy kupisz gotową rzecz dostępną w sklepie, czy też może udasz się do krawcowej i zlecisz uszycie produktu? Prawdopodobnie Twoja odpowiedź brzmi: „To zależy”.

No właśnie, podobnie jest z e-learningiem. Czasami to gotowe szkolenie będzie dobrym wyborem, a w innym przypadku o wiele lepszą opcją okaże się kurs dedykowany, specjalnie stworzony dla danej organizacji. Sprawdź, co warto wziąć pod uwagę.

Cel szkolenia

Wybierając formę szkolenia warto mieć przede wszystkim na uwadze cel, jakiemu ma ono służyć.

W wielu sytuacjach jedynie kurs „szyty na miarę” pozwoli osiągnąć pożądane rezultaty. Wyobraźmy sobie na przykład, że pewna firma odnotowuje niezadowolenie klientów odnośnie ich obsługi przez Helpdesk. Jeżeli przyczyną tego stanu rzeczy jest to, że pracownicy nie są dobrze obeznani z procedurami i regulaminami specyficznymi dla organizacji, to w rozwiązaniu tego problemu pomóc może kurs dedykowany. Tylko ten rodzaj e-szkolenia pozwoli bowiem na przekazanie unikatowych zagadnień związanych z działalnością konkretnej firmy.

Gotowe, tzn. dostępne od razu do zakupienia szkolenia, mogą być wystarczającym rozwiązaniem wtedy, gdy potrzebne jest rozwinięcie u pracowników uniwersalnych umiejętności i wiedzy (np. dotyczących zasad komunikacji interpersonalnej).

Efektywność

Nawet jednak, gdy mamy do czynienia z prostym i uniwersalnym tematem, to i tak postawienie na szkolenie dedykowane może być dobrym posunięciem.

Warto wiedzieć, że nauka jest najbardziej efektywna wtedy, jeżeli nowe informacje przyswajamy w sytuacjach podobnych do tych, w których będziemy wiedzę tę wykorzystywać. Pracownik znacznie lepiej zrozumie i zapamięta daną regułę, jeżeli jej zastosowanie zaprezentuje mu się na przykładzie „żywcem wziętym” z firmowej codzienności.

Opatrując szkolenie sytuacjami typowymi dla organizacji mamy większą pewność, że pracownik będzie wiedział, jak zachować się podczas faktycznego wykonywania swoich obowiązków.

Nakład pracy

Oczywiście szkolenie dedykowane ma również swoje minusy. Przede wszystkim kurs taki wymaga większego nakładu pracy niż szkolenie gotowe. Nie dotyczy to tylko firmy zewnętrznej tworzącej takie e-szkolenie (która musi stworzyć je od zera), ale również organizacji, która je zleca. Dlaczego? Im większe zaangażowanie klienta podczas planowania i tworzenia kursu dedykowanego, tym bardziej efektywne się ono staje. Bez aktywnego udziału jednostki zlecającej kurs trudno jest odpowiednio odwzorować w szkoleniu rzeczywistość panującą w organizacji.

Budżet

Wybór gotowego e-szkolenia to z pewnością tańsza opcja niż zlecenie przygotowania nowego kursu, specjalnie dostosowanego do potrzeb jednej organizacji. Warto jednak zaznaczyć, że „tańsza” nie znaczy „bardziej opłacalna”. Przypomnijmy, że szkolenia „szyte na miarę” cechują się większą efektywnością niż kursy gotowe. Sprawia to, że pracownicy po przejściu kursu dedykowanego są lepiej przygotowani do poradzenia sobie ze swoimi obowiązkami i nowymi wyzwaniami.  W ostatecznym rozrachunku to właśnie ten rodzaj e-szkoleń w większym stopniu przyczynia się do rozwoju organizacji oraz wypracowania wyższych przychodów.

Termin szkolenia

Niewątpliwą zaletą szkoleń gotowych jest to, że są one dostępne od razu, a więc można je zazwyczaj szybko zaimplementować i udostępnić pracownikom. Szkolenia „szyte na miarę” lepiej jest planować z większym wyprzedzeniem, biorąc pod uwagę czas potrzebny na ich produkcję.

Jak długo trwa przygotowanie szkolenia dedykowanego i od czego zależy jego cena?

Odpowiedzi na te pytania odnajdziesz w zakładce z naszą ofertą szkoleń dedykowanych. Znajduje się tam przykładowy harmonogram prac nad takim kursem, a także interaktywny schemat przedstawiający czynniki, które wpływają na ostateczny koszt e-szkolenia.

 

Zainteresowały Cię szkolenia gotowe? Zapraszamy do sprawdzenia naszego katalogu.

Zastanawiasz się nad zleceniem szkolenia dedykowanego? Skontaktuj się z nami, a po rozmowie z Tobą przedstawimy Ci niezobowiązującą ofertę z proponowanym rozwiązaniem szkoleniowym, ramowym harmonogramem prac oraz wyceną.

Podobało Ci się? Podziel się:

Odwiedź nas na:

Kontakt

Jak możemy Ci pomóc?

Brand Manager - Aneta
atyrakowska@eduroom.edu.pl

Helpdesk - Karolina
helpdesk@eduroom.edu.pl

Właścicielem serwisu eduRoom jest: Centrum Doradztwa Gospodarczego Sp. z o.o.
Świlcza 145b, 36-072 Świlcza  |  NIP 813-33-33-609, KRS 0000179485

Polityka ochrony danych